Ik zou in deze mail kunnen schrijven over hoe beduusd ik was na de eerste
try-out van Raveleijn omdat ik toch echt wel wat groters van de show had
verwacht, of over hoe de regisseur van de parkshow in één kort gesprekje
wel vijf keer benadrukte dat de show de komende maanden nog moet
groeien (alsof de pers zich daar iets van aan zal trekken: première is
première!), of over hoe aarzelend het applaus vanaf de tribune klinkt.
Zou allemaal kunnen, maar zinniger lijkt het me om hier eerst iets te
schrijven over de totstandkoming van de voorstelling. Een onderwerp waar
de Efteling het volgens mij zelf liever niet over heeft, wat ongetwijfeld
zal komen door het feit dat de Efteling zelf vrijwel niks heeft
bijgedragen aan de productie van de show.
Op Eftelist is al eerder verteld dat de parkshow in Raveleijn is ontwikkeld
door het Arnhemse productiebedrijf Constant in Beweging. Deze firma was
eveneens verantwoordelijk voor het succesvolle Circus Anton Pieck dat in
2008 en 2009 in de Efteling stond opgesteld. Destijds werd er overigens
geen geheim van gemaakt dat de Efteling een externe producent bij de arm
had genomen - de show kwam terecht op de referentiepagina van Constant
in Beweging en wie aan het technisch personeel van de show vroeg waar
de wc was konden rekenen op een doorverwijzing naar iemand die wél van
de Efteling was. Bij eerdere parkshows die tot stand werden gebracht in
samenwerking met bijvoorbeeld Studio 100 of Wentink Events werd ook
aan het publiek duidelijk gemaakt dat het ging om een co-productie.
Omtrent Raveleijn wordt Constant in Beweging echter nergens duidelijk
genoemd.
De Efteling lijkt meestal prima te weten wat ze zelf kunnen en wat ze beter
kunnen uitbesteden. Als er eens een externe partij voor iets nodig is, dan
vind ik dat geen enkel probleem. Maar ik denk wél dat de Efteling de
huidige Raveleijnshow net zo goed grotendeels zelf had kunnen produceren.
De zeer geslaagde voorstelling Sprookjesboom de Musical was de eerste
voorstelling die de Efteling helemaal zelf had gemaakt.. Ik weet nog hoe
Olaf Vugts glunderde vanwege de eerste échte eigen productie en terecht!
Ik ben met heel veel plezier naar die musical geweest, en ik zou er best
vertrouwen in hebben gehad als de Efteling Raveleijn ook zelf had gedaan.
Misschien vonden ze het bij entertainmentafdeling toch een beetje eng
om zo'n omvangrijke show zelf te produceren, of was er niet voldoende
eigen capaciteit. Ook heeft Constant in Beweging, in tegenstelling tot de
Efteling, al aardig wat ervaring met stunts en dieren, al is daar nu in
Raveleijn toch betrekkelijk weinig van te merken. Al met al hebben we te
maken met een ondermaatse show, en wij maar denken dat de Efteling
daar in z'n eentje verantwoordelijk voor is, terwijl de Efteling eigenlijk
nauwelijks iets met de productie van de voorstelling te maken had.
Er is nauwelijks iets te vinden over de samenwerking tussen de Efteling en
COnstant in Beweging voor Raveleijn, met uitzondering van een kort video-
interview met producent Constant Geerling: http://efteli.st/constantinterview
Ik citeer:
"Ik ben meer dan tevreden. We hebben anderhalve maand hier met iedereen
heel hard gewerkt, en ik denk waar we nu gekomen zijn met dieren, special
effects en de bouw van het hele complex, ben ik heel tevreden met wat er nu
staat".
Ik ben blij te horen dat iemand uit zijn strot kan krijgen wél oprecht
tevreden te zijn met wat er nu staat. Maar oh oh, Constant Geerling, je
zou je ergens in een hoekje van de arena moeten gaan schamen! Ik heb
inmiddels wat producties van Constant in Beweging, al dan niet digitaal,
kunnen aanschouwen en ik moet zeggen dat Raveleijn voor zover ik kon zien
het meest omvangrijke, maar minst geslaagde project is.
Ik heb mij meermaals laten vertellen dat de Efteling het complete
showbudget bij Constant in Beweging over de schutting heeft gegooid,
daarbij een aantal eisen heeft gesteld voor het verhaal en verder amper
nog heeft omgekeken naar de hele productie met een makkelijke instelling
van 'het zal wel goed komen'. Met een behoorlijk funeste afloop dus, gezien
de lauwe reacties van het publiek tot nu toe. Een schrijnend geval van het
verkeerd begeleiden van een externe partij? Er lijkt in elk geval een
akelige tunnelvisie te zijn ontstaan, waarbij zo'n team er vanuit is
gegaan dat de marketingafdeling van de Efteling wel zou zorgen dat
iedereen op tijd de hele serie had gezien en elk kind in Nederland het
boek op zijn nachtkastje zou hebben liggen.
Maar van een veronderstelde hoeveelheid voorkennis moet je zo'n show als
deze nooit en te nimmer af laten hangen! De show moet op zichzelf
voldoende boeiend en spectaculair kunnen zijn. Waarom kiezen voor het
zo nodig tóch willen overbrengen van een verhaalachtergrond via
televisieschermen, terwijl je weet dat je verderop in de voorstelling geen
dialogen mag gebruiken vanwege het internationale karakter van de show?
Dat moet zo'n productent toch weten? Ik ga er maar vanuit dat het een
eis is van de Efteing, maar zelfs dan: laat tussentijds flink wat mensen
naar de show kijken en als het dan al niet overkomt, zorg dán voor
aanpassingen - niet als de show al klaar moet zijn. Afgezien van de opzet
van zo'n show, lijkt de hele regie van Vincent van den Elshout niet zo
sterk te zijn, of erger: te ontbreken. Ruiters rijden de helft van de show
maar wat rond op paarden, staan te wachten op elkaars gevechten of staan
stil in een hoekje. En eigenlijk geldt voor de dieren hetzelfde: ze komen
op, zitten een tijd en gaan na een tijdje weer af, maar een rol in het
verhaal hebben ze niet gekregen. Zonde, want in de dichtstbijzijnde
dierentuin hier is iedere zaterdag al een tien keer spectaculairdere
vogelshow te zien. Jammer hoor.
Ik ben er heus wel van overtuigd dat de show het komende half jaar nog
opknapt, maar het is wél behoorlijk lullig dat de gasten die nu in de
lente naar de Efteling worden gelokt een show van dit niveau te zien
krijgen. Lieve Efteling, als je dan toch al je budget afstaat aan een
externe partij, steek dan tenminste een flinke vinger in de pap om
kwaliteit te waarborgen.
Zéker met het oog op Aquanura in 2012! :-).