De herinnering aan zes maart 2005 zal de meeste Eftelingliefhebbers niet direct doen vervallen in anekdotes over aan de grond genageld staan, of de theepot pardoes uit de handen laten vallen. Maar we keken er in de vroege lente van vorig jaar allemaal wél ontzettend van op toen we hoorden dat Michel den Dulk - protégé van Ton van de Ven en ontwerper van kunststukjes als het Anton Pieck-plein en het Meisje met de Zwavelstokjes - niet meer werkzaam was bij de Efteling.
We krijgen een korte rondleiding door zijn eerste echte project voor Europa Park: de Engelse straat. Het Merry Old England-themadeel staat er al een poosje maar was hard toe aan een renovatie in een nieuwe, betere stijl. Het parkdeel heeft geen attracties, maar wel wat horeca en het biedt vooral plaats aan een kleinschalige replica van Shakespeare's beroemde Globe Theater, waar dagelijks enkele shows worden opgevoerd.
Twee wel heel herkenbare Dulkse elementen springen in de straat het meest in het oog. Een sprookjesachtig uithangbord bij pub 'The Three Piglets' toont een veldje met biggetjes, een stads vergezichtje en grote rood-met-witte paddestoelen. Michel heeft het bordje in Nederland laten vervaardigen omdat hij in Duitsland zo snel niemand kon vinden waarbij hij erop kon vertrouwen dat de schildering naar wens zou zijn. De schilder in Nederland heeft zó zijn best gedaan op een feilloze weergave van Michel's tekening dat het bord uiteindelijk nog veel preciezer op de ontwerpschets lijkt dan eigenlijk de bedoeling was. Grappig detail hierbij is dat de spierwitte wolf op de achtergrond nog niet door Michel was ingekleurd, maar tóch precies zo is overgenomen. Ook heeft één van de pandjes een nisje met daarin een beeld op een sokkel: een bebaarde edelman met opgeheven vinger, uitgevoerd in een onmiskenbaar Pieck-achtige stijl. De motieven op de riem van het kereltje, de sokkel met het ornament; ons Eftelinghart bonsde ervan en we waanden ons een ogenblik terug in Kaatsheuvel.
De straat is een bekoorlijk stukje thema geworden en hoewel de ontwerper ons hier en daar met de punt van zijn paraplu op zaken wijst die nog geperfectioneerd moeten worden, kunnen we al zonder reserves de conclusie trekken dat hier wederom blijkt dat Den Dulk probleemloos een setje gevels kan produceren waarmee een knusse, sfeervolle omgeving te vormen valt.
We spreken af om onze ontmoeting 's avonds voort te zetten. Het daadwerkelijke interview valt lastig af te nemen in het vrij drukke Europa Park en bovendien is het voor Michel gewoon een werkdag. We stellen de bar op de bovenverdieping van het grote Colosseo Hotel voor, maar Michel oppert dat we ook best naar zijn huis kunnen komen, waar hij meteen in de gelegenheid is om wat materiaal te laten zien. Een aanbod dat natuurlijk niet af te slaan is. Hij krabbelt een plattegrondje op de achterkant van onze hotelrekening, glimlachend onze pogingen hem er een gezellig molentje en een afgebrokkeld benzinestationnetje als herkenningspunten bij te laten tekenen negerend. Na een hartelijk 'Tot vanavond!' beent hij terug naar zijn kantoor, waar hij warm en droog zit terwijl in het park de aarzelende miezerregen besloten heeft uit te groeien tot een volwaardige plensbui. Hadden wij ook maar een paraplu.
Al snel is het tijd voor droge kleren en iets te eten. We schuiven in het restaurant ons eten een beetje heen-en-weer op onze borden en we bespreken voor de zekerheid nog eens welke onderwerpen we zoal aan willen snijden totdat het tijd is om in de auto te stappen. We priegelen Michel's adres in het schermpje van de TomTom, ondanks de goed bedoelde routebeschrijving naar het straatje waar hij woont. Michel had ons al gewaarschuwd dat het gebouw waarin zijn appartement zit van buiten zo'n beetje de staat van een ruïne heeft (en dat hij zich uiteraard al druk met de renovatie bemoeide), dus erg verbaasd zijn we niet als we in het aangewezen binnenplaatsje geconfronteerd worden met een tamelijk vervallen bouwsel. Maar bouwvallige panden ogen elders altijd net een fractie geheimzinniger dan in Nederland, dus het heeft wel wat
We bellen aan en al vlug zien we Michel weer terug. Hij is nog steeds gekleed in een zwart pak en vormt een verfijnd contrast met de omgeving waarin we zijn beland. Hij leidt ons door een gang met een vloer van dikke lagen karton, waardoor we opveren bij elke stap. Hij wijst ons onderaan de stoffige trap op een oude kelder, zo te zien groot genoeg om een heel weeshuis in te verstoppen. Een frappante binnenkomst vol gruis, kale peertjes en spinnen in de hoek.
We weten dat Den Dulk altijd fervent liefhebber is geweest van de Efteling en van Alton Towers, beiden parken met een sprookjesachtige, mystieke sfeer. Na een hele dag in Europa Park waarop we kritisch hebben rondgekeken kunnen we het natuurlijk niet laten om te vragen naar Michel's mening over zijn huidige werkgever.
"Ik heb Europa Park altijd wel heel goed gevonden, omdat het de bezoeker heel veel biedt. Er is voor elk wat wils en Europa Park is succesvol op veel verschillende gebieden. Niet alleen het attractiepark, maar Europa Park is ook heel goed in evenementen. Zo kun je hier voor uitstekende dinnershows reserveren. Dergelijke zaken zijn bij de Efteling bijvoorbeeld veel minder ontwikkeld, eigenlijk zie je het event-gebeuren nergens zo goed als hier. Hoogstens bij Disney. Nu ben ik zelf niet zo'n voetballiefhebber, maar neem bijvoorbeeld het nationale elftal van Costa Rica dat hier in het Colosseo Hotel verblijft voor het WK. Dat is vanuit Europa Park natuurlijk heel goed georganiseerd."
Michel refereert aan de 's middags door ons opgemerkte aanwezigheid van het voetbalteam. Een groot spandoek boven de entree van het Colosseo Hotel laat iedereen weten wie er in het hotel te gast zijn en in het attractiepark kwam de internationale pers samen om foto's te maken van de spelers voor het gebouw van de Eurosat, dat voor het wereldkampioenschap is omgetoverd tot een immense voetbal. Het is natuurlijk een prachtige reclame voor Europapark. We maken een vergelijking met een Engelse amateurploeg die enkele weken geleden met veel lawaai het Efteling Hotel binnenwandelde met grote trays bier onder de arm. We grinniken, maar besluiten niet te ver af te dwalen. We vragen Michel naar de mooie functie die hij in Europa Park heeft gekregen.
"De bouwafdeling bestaat uit twee delen, met elk een ontwerper. 'Visioneering', daar werk ik, en er zit nog een ontwerper onder 'Bau und Planung'. Het verschil tussen die twee departementen is eigenlijk dat visioneering zich voornamelijk bezighoudt met nieuwe zaken, concepten, terwijl Bau und Planung meer uitvoerend is. Wanneer er een nieuw deel van het park ontwikkeld moet worden, dan begint onze afdeling daaraan. Bij ons wordt gebrainstormd, hier komen de nieuwe projecten binnen. Soms worden nieuwe zaken er zelfs helemaal van de grond af aan bedacht. Die worden dan aangeboden aan de familie.
De ontwerper die bij Bau und Planung werkt, ontwerpt ook wel projecten, maar meer uitvoerend. Naast de twee ontwerpers zijn er ook nog twee bouwkundig architecten die zo nu en dan een ontwerp maken. Kijk, bij Europa Park kun je natuurlijk ook af en toe eens in AutoCad een Italiaans geveltje ontwerpen, er wat foto's bij doen en tegen degene die het moet maken zeggen hoe het stucwerk er ongeveer uit moet zien'. Dat is ook te doen. Er werken ook nog een paar losse bouwkundig tekenaars overigens. En goed, ik ben geen ingenieur, ik ben ook geen architect, dus de gebouwen die ik teken moeten altijd weer door een ander geïnterpreteerd worden om het ook constructief helemaal te laten kloppen. Daar helpen die architecten aan mee. Het is dus eigenlijk niet eens zo'n grote afdeling."