Een bekend probleem. We hebben de stijldiscussie zelf immers al heel vaak op Eftelist en daarbuiten gevoerd en ook wij gebruiken de Pagode voortdurend als voorbeeld om aan te duiden waar het 'm precies in zit; het heeft nu eenmaal niets te maken met scheve, aangesmeerde muurtjes. Enthousiast door zoveel begrip praten we door over stijl. Over hoe lastig het is om uit te leggen dat het Zandlooper-bordje op de Vliegende Hollander géén Eftelings bordje is, en hoe jammer het is dat we vaak aanlopen tegen het verwijtende vooroordeel dat we alleen doorpiepende baksteentjes en leistenen dakpannetjes zouden willen, terwijl het dáár helemaal niet om gaat. Zo heeft Ton van de Ven wel bewezen dat je nagenoeg iedere stijl onder een Eftelingdeken kunt stoppen, en het is soms frustrerend dat het een onmogelijke opgave lijkt te zijn om dat uit te leggen aan mensen niet kunnen zien wat er nu wel en niet onder valt. Zelfs als mensen het lijken te snappen zijn ze het soms alweer vergeten als ze vervolgens voor zo'n attractie staan. Een simpel voorbeeld is de veel voorkomende dikke laag egale, glanzende verf op houtwerk. Iets dat veel mensen over het hoofd zien als ze het hebben over stijlkenmerken. Terwijl de Vliegende Hollander er meteen een stuk Eftelingser uit had gezien als bijvoorbeeld de kozijnen voorzien waren geweest van zo'n laag.
"Het is heel erg typisch en ik heb het zelf ook toegepast. Toch wordt die dikke laag lakverf door veel mensen als heel vreemd ervaren. Als je een gebouw oud maakt, en alles moet er oud en verweerd uitzien, en vervolgens zit er zo'n lekkere laklaag over die kozijnen heen; eigenlijk zou dat dof moeten zijn en afgebladderd.
Andere kenmerken zijn natuurlijk kleurgebruik. En de Eftelingkrul, zullen we maar zeggen. Die is heel belangrijk. Misschien ook wel stucwerk, in wat voor vorm dat dan ook wordt toegepast. Dat zijn eigenlijk wel een aantal zaken die ik altijd heel belangrijk heb gevonden bij de Efteling.
Maar neem bijvoorbeeld de Vliegende Hollander: twee dingen die bij de Hollander constant zijn doorgevoerd maken het voor mij persoonlijk meteen al heel erg on-Eftelings. Ten eerste de stenen, en de kleur die ze hebben. Ze hebben ervoor gekozen om op grote delen stenen te krabben en die dan donkergrijs te schilderen. Al zijn ze op zich mooi gemaakt, daar heb ik geen kritiek op. En ten tweede dus het bruin gebeitste hout.
Als het gewoon normale kademuren waren geweest met beigeachtig stucwerk, en daar hadden dan van die houten stutpalen tegen gestaan, en daar dan wat tonnetjes.. En als het stucwerk van die gebouwen ook wat meer kleurverschil had gehad, en die bootvormen hadden er ook niet aangemoeten natuurlijk.. En als die kozijnen niet gebeitst waren, maar inderdaad in een kleur gelakt, donkerrood of donkergroen, nou, dan had het er meteen al heel anders uitgezien."
We prevelen als ware puristen nog wat voort over gebeitst en gelakt hout in de Efteling. Het Volk van Laaf heeft weliswaar wel gebeitst hout, net als het Sprookjesbos, en daar is het vakwerk en het hout rondom de kozijnen donker gebeitst, maar zijn de kozijntjes daarbinnen toch vaak weer geschilderd in een mooie rode of beige kleur. We begrijpen elkaar. De mooie, dikke gebeitste balken in Laaf en het Sprookjesbos zijn toch werkelijk heel anders dan het goedkoop ogende, ruw geschuurde hout met een laag beits en verfspetters er overheen dat we bij de Vliegende Hollander overal tegenkomen. Het lijken onbelangrijke dingen, maar dat zijn het niet.
Het is alsof de hele stijldiscussie op dit moment bij de Efteling niet meer zo gevoerd wordt, en er een mentaliteit heerst van: waar hébben we het überhaupt over? Het is een ontwikkeling die ons al tijden zorgen baart. Zijn er eigenlijk nog mensen bij de Efteling die weten hoe het wél moet? Als ze er al zijn, waarom merken we er dan niets van? Geeft het ontwerpteam geen creatief tegengas? Krijgen ze er misschien de kans niet voor? Het is funest voor een park als de Efteling als er geen ontwerpers zijn die met hun vuist op tafel kunnen slaan, die ervoor zorgen dat de stijl en kwaliteit van de Efteling gewaarborgd blijft.