Ondanks het feit dat Michel bij de Efteling zo vaak op onbegrip stuitte, is hij het park ook heel dankbaar. Hij heeft een behoorlijk grote vrijheid gekregen in de projecten die hij voor de Efteling heeft kunnen doen, en hij prijst zich gelukkig dat bijna al zijn projecten op een vrij hoog niveau zijn uitgevoerd. Grote hoeveelheden details waren mogelijk, en hij spreekt met liefde over de ontzettend goede sfeer die er tijdens de projecten hing, zowel bij het Anton Pieck-plein en het Meisje met de Zwavelstokjes als bij zijn minder bekende projecten, zoals de nieuwe Dubbele Laan, het plein voor het Carrouselpaleis, de omgeving van de Pagode en het nieuwe pad achter het Spookslot. Al die projecten waren goed uitgevoerd, er was genoeg tijd voor en hij vond ze erg leuk om te doen. Hoewel hij er nooit heel grote dingen zoals attracties heeft gedaan is hij in elk geval bij de Efteling weggegaan met het gevoel dat hij iets heeft kunnen achterlaten.
"En daar ben ik toch wel heel erg blij om. Als ik bijvoorbeeld nu naar het Meisje met de Zwavelstokjes kijk zie ik hier en daar wel wat dingen die ik nu anders zou doen, maar ik had destijds eigenlijk niks meer op mijn verlanglijstje staan, niets dat er nog bij moest. Alles waarvan ik heb aangegeven dat ik het wilde hebben is uitgevoerd, en dat kun je niet overal en bij elk project zeggen. In die zin ben heel dankbaar dat ik die ruimte heb gehad. Dus eigenlijk is het een behoorlijk contrast geweest op de Efteling."
Het Meisje met de Zwavelstokjes is inderdaad een project geweest met een prachtig resultaat en het sprookje maakt het des te onbegrijpelijker dat de Efteling deze ontwerper heeft laten gaan. We vragen ons af of Michel ook binnen de Efteling afdoende waardering heeft gehad voor zijn prestatie. Begrepen ze werkelijk wat er zo goed aan was, of hing de goedkeuring vooral samen met het enthousiasme dat het Meisje in de bezoekers opwekte? Michel heeft in elk geval van alle directieleden complimenten ontvangen over het sprookje. Hij verlangt geen lofzang bij elk project dat hij ontwerpt, maar bij het Meisje met de Zwavelstokjes kwam het als het ware een beetje vanzelf. Michel heeft zelf overigens niet altijd evenveel vertrouwen gehad in het succes van het project.
"Toen ik de opdracht kreeg om het Meisje met de Zwavelstokjes te ontwerpen, wilde ik het persé droevig maken. Ik heb daar zelf tijdens het hele project nog wel twijfels over gehad. Moest ik het zo wel doen? Toen ik het voor het eerst op mijn bordje kreeg, dacht ik nog 'ah, mooi!' want ik ben zelf namelijk wel een beetje gecharmeerd van sombere dingen. Dat is misschien ook waarom ik me altijd al zo aangetrokken voelde tot de Efteling: het bijzondere van de Efteling is dat heel veel dingen vaak zo somber zijn, terwijl het toch gaat om een attractiepark. Het gemiddelde attractiepark is immers vaak vrolijk en vol vermaak.
Dus ik dacht: ik wil het niet mooier maken dan het is. Het is een gegeven dat het meisje sterft en dat is niet leuk. Dat moet gedragen zijn - mooi en droevig, we gaan het niet leuker maken. Maar tijdens het proces heb ik daar toch nog wel behoorlijk wat twijfels over gehad. Van ja, ik kan het nu persoonlijk allemaal wel zo willen, maar uiteindelijk staat daar toch de bezoeker naar dat tafereel te kijken. Als dan het overgrote merendeel zegt van: ik vind het zo depressief, ik ben hier in een attractiepark met mijn kinderen, ik vind dit helemaal niet leuk... Het had in principe best gekund. Helemaal een attractie om iemands overlijden heen maken, en dat ook nog eens versterken door er een Ave Maria achteraan te gooien, dat is eigenlijk nog nooit gedaan. Dus vlak voor de opening had ik echt zoiets van, als dát maar goed gaat. Als de reacties maar goed zijn. Maar toen werden er op een gegeven moment voor het eerst wat korte teststukjes van de projecties op de folie geprojecteerd. Er waren enkele mensen van het kantoor bij, en na die eerste 'oohs' en 'aahs' werd ik al wat meer gerustgesteld, want die gingen niet alleen over hoe mooi de projectietechniek was, maar ook over wat er allemaal te zien was.
Michel heeft een tijd nagedacht over in welke stijl hij het Meisje met de Zwavelstokjes moest gieten. De tekeningen die de Vlaamse ontwerper al had gemaakt waren heel erg Pieckplein-achtig, met Oudhollandse geveltjes. Maar toen Michel het project om had gegooid en met een schone lei kon ontwerpen overwoog hij een poosje om er eens iets anders van te maken dan dergelijke geveltjes. Toen hij begon te schetsen kwam er als vanzelf een sprookjesachtige stijl naar voren die een beetje aandeed als oude Russische architectuur, met torentjes met uivormige koepels. Hij was hier in het begin erg enthousiast over, iets dergelijks was ook nog niet op grote schaal in de Efteling te vinden. Maar gaandeweg kwam hij er wat op terug. Michel geeft toe dat hij uiteindelijk voor de veilige weg heeft gekozen door er weliswaar niets Oudhollands van te maken, maar het sprookje toch een wat conventionelere Sprookjesbos-achtige bouwstijl mee te geven. Niet persé een slechte keuze, maar toch lijkt het Michel een klein beetje te spijten dat hij zijn originele Russische idee niet heeft doorgezet. Achteraf gezien denkt hij dat het best voor elkaar had kunnen krijgen om iets heel anders dan het gangbare Doornroosje-achtige te laten slagen.